קאסר אל יהוד

מלון עין גדי ממליץ: קאסר אל יהוד
משך הטיול: כארבע שעות, כולל נסיעה של כחצי שעה לכל כיוון
רמת קושי: קל מאוד
הטיול כולל הסברים ותצפיות על ים המלח, ובסיום קפה ועוגה
סיור מרתק בצפון ים המלח. ביקור באתר בו על פי המסורת הוטבל ישו על ידי יוחנן המטביל. כיום ניתן למצוא באתר שרידי כנסיות ומנזרים ישנים, לצד כנסיות חדשות הנבנות כיום. סמוך לאתר הקדוש נמצא המנזר הפעיל – דיר חג’לה – מנזר יווני אורתודוקסי ובו כנסיית אבן יפיפייה, גנים מטופחים ועבודות פסיפס מרהיבות.
אודות קאסר אל יהוד
אתר קאסר אל יהוד נמצא בגדה המערבית של נהר הירדן במרחק של כ- 10 ק”מ ממזרח לעיר יריחו והוא משתרע על שטח של 329 דונם בבעלות הכנסיות הנוצריות.
האתר נחשב למקום מקודש לנצרות וליהדות ועל פי המסורת התרחשו בו שלושה אירועים משמעותיים:
• חציית הירדן – מסורות שונות מציינות אותו את קאסר אל יהוד כמקום בו חצו בני ישראל את הירדן ונכנסו לארץ כנען לאחר ארבעים שנות נדודים במדבר – “ויעמדו הכוהנים נושאי הארון ברית ה’ בחרבה בתוך הירדן הכן, וכל ישראל עוברים בחרבה עד אשר תמו כל הגוי לעבור את הירדן”,(יהושע ג’, 17) “…מי הירדן יכרתון המים היורדים מלמעלה ויעמדו נד אחת” (יהושע ג’, 13).
אליהו הנביא ואלישע – במקום זה נפרד אליהו מאלישע ועלה במרכבת אש לשמיים “וייקח אליהו את אדרתו ויגלם ויכה את המים ויחצו הנה והנה ויעברו שניהם בחרבה” (מלכים ב ב’ 8).
הטבלת ישו – על פי המסורת הנוצרית, הוטבל ישו על ידי יוחנן המטביל. אירוע המסמל בברית החדשה את לידתו הרוחנית של ישו, וצמיחתו כמנהיג רוחני. האתר נחשב כאתר השלישי בקדושתו בעולם הנוצרי, לאחר כנסיית המולד בבית לחם וכנסיית הקבר בירושלים.
בתקופה הביזנטית החלו להקים מנזרים וכנסיות סמוך לאתר הקדוש, ולצידם אכסניות שסיפקו לצליינים מקום לינה והגנה מהשלטון המוסלמי. בתקופות מאוחרות יותר הצטמצם מנהג הטבילה בכנסיה הביזנטית והשלטון התורכי היה סובלני יותר כלפי הצליינים. כתוצאה מכך המנזרים והאכסניות ננטשו בהדרגה. בתקופת המנדט הבריטי חווה האתר תחייה מחודשת ונבנו בו מנזרים חדשים שאת שרידיהם ניתן לראות עד היום.
עד שנת 1967 פעל האתר תחת שלטון ירדני והיווה מקום שוקק ופעיל אליו הגיעו תיירים רבים. לאחר מלחמת ששת הימים נסגר האתר למבקרים והוכרז כשטח צבאי סגור. בחלק גדול מהאזור סביב לאתר נטמנו מוקשים, והוא סגור למבקרים עד היום.
בשנות השמונים של המאה ה- 20, בעקבות בקשה של הפטריארכיה היוונית למינהל האזורי באיו”ש, חודשו טקסי הטבילה באתר. אחרי הכנסייה האורתודוקסית הצטרפו כנסיות נוספות, וכיום פעילות באזור כנסיות רבות, ביניהן: הכנסייה הקופטית, הכנסיה הפרנסיסקנית, הכנסיה הסריאנית, הכנסייה הרומנית, הכנסייה הרוסית ווהכנסייה האתיופית.
באוגוסט 2011 נפתח האתר למבקרים לאחר שהושקעו בו כספים רבים ופונו חלק משדות המוקשים. כיום ניתן לטייל באתר באופן חופשי, ללא תיאום מראש וללא תשלום דמי כניסה.